Shoot Amsterdam 2014

Ik kon gisteren aanwezig zijn bij Shoot Amsterdam in het Pakhuis de Zwijger. Op deze dag zijn er diverse workshops voor fotografen en tevens is het mogelijk om andere fotografen te ontmoeten en te spreken. In de diverse ruimtes stonden ook produkt demonstraties van o.a. Broncolor fliters, Hasselblad, Leica en Lastolite.

Mijn dag begon in de kleine zaal met Joeri van der kloet, cognitief wetenschapper, maar ook bruidsfotograaf. Hij vertelde over zijn verleden als bergbeklimmer en hoe hij van de Olympus Mju II, Minolta XD-7 naar de Canon 20D migreerde en fotografie steeds leuker begon te vinden.

Hij maakt foto's van wat je ziet, foto's ter ondersteuning van het verhaal. Imperfectie is OK als het moment en emotie goed zijn. Van flitsers is hij minder gecharmeerd, want het maakt je onderwerpen bewuster. Keer op keer kwam hij ook in aanraking met Leica, met name door de compactheid en het lagere gewicht van Leica camera's en lenzen. Als je bedenkt dat je op een gemiddelde bruiloft 4515 Kg per dag tilt aan je DSLR 70/200! Verder bejubelt Joeri de uitmuntende microcontrast van Leica lenzen.

Op een bruiloft gewapend met een kleine Leica kan Joeri zich makkelijk door de menigte manoevreren om bijna onopgemerkt foto's te kunnen maken. Het is een compliment als mensen zich fluisterend afvragen welk lid van de familie hij is.

Met de komst van de laatste M-series Leica kan Joeri ook oudere non-Leica lenzen gebruiken op zijn body. Door het gebruik van de beruchte Minolta 58mm F/1.2 kreeg hij opnieuw aandacht voor zijn foto's. Joeri liet vooral zien hoe gemakkelijk je creatief kunt zijn als je apparatuur makkelijk tot je beschikking staat.

Waarom kiest een opdrachtgever voor jou?

In mijn tweede sessie vertelde Sacha Kramer van saach.nl waarom opdrachtgevers voor jou kiezen en hoe je jezelf en je website beter in de markt kunt zetten. De context waarin je jezelf plaatst is belangrijk om het mensen makkelijk te maken voor je te kiezen. Kan je ook redelijk snel uitleggen wie je doelgroep is en wat je doet?

Het belangrijkste dat ik meekreeg is dat je NU keuzes moet maken en dat je die achteraf alsnog kunt wijzigen, maar dat heldere keuzes over je eigen fotografie ook doorschijnen in je eigen marketing.

Een goede basis fotografie dient als basis, maar moet je zien uit te breiden met een doelgroep, een stijl en het toevoegen van waarde aan je opdrachtgever. Dan zul je een fotograaf kunnen zijn met herhalende opdrachten op basis van redelijke vaste kernwaarden.

Door mee te denken met de opdrachtgever geef je echt waarde aan een project. Stel vooral de vraag achter de vraag om je fotografie als middel in te zetten voor een bepaald doel. Hiermee zal je onderscheidend worden ten opzichte van je concurrentie.

Magische postproductie

Joris Oosterman van Magic vertelde over de geschiedenis van beeldbewerking en hoe beeldbewerking altijd een bepaalde visie volgt. De fotograaf is de beeldregisseur. Tegenwoordig is nagenoeg alles mogeljk. Denk daarbij aan: de look and feel van mode, compositie achteraf, cosmetische retoucheren het staand of liggend maken van (mislukte) foto's.

In een praktisch voorbeeld liet Joris zien wat er bij kwam kijken om een foto te maken voor de theater voorstelling van De Prooi op basis van het schilderij 'De Staalmeesters' van Rembrandt, maar uitgevoerd met hedendaagse foto's en tot compositie verwerkt voor de poster.

Tevens laat hij een bewerking zien van een slechte basisfoto uitgebreid met 3D achtergrond en stock insectenfoto's om tot een mooi eindbeeld te komen. Synthetische foto's, waarbij geen foto aan te pas is gekomen bieden de fotograaf wel mogelijkheden om op te treden als regisseur.

Als praktische tips voor als je zelf composities wilt maken meldt Joris, dat je je foto's dan het beste tegen een middengrijze achtergrond kunt fotograferen, zodat je achteraf makkelijker de kleuren kunt veranderen of een uitsnede kan maken. Bedenk ook altijd waarom je bent gaan fotograferen. Dit is de basis van iedere foto hoeveel je deze wilt bewerken of niet.

Gevecht met de ijdelheid

Portretfotograaf Aad van Vliet had ook een leuk verhaal over portretteren. Aan de hand van kunsthistorische beelden en schilderijen laat hij de evolutie van portretten zien. Je ziet een verandering van realisme tot vrije interpretatie van het onderwerp, waarbij de maker zich kan afvragen hoe de geportreteerde afgebeeld dient te worden. Sta je in dienst van de ijdelheid van je onderwerp of probeer je meer je eigen ijdelheid als fotograaf in het portret vast te leggen?

Communicatie met je onderwerp is daarbij wel heel belangrijk, omdat je dan je onderwerp gerust stelt, en tot betere foto's kunt komen. Door middel van communicatie of het laten zien van foto's krijg je ook een beter idee van hoe de geportreteerde zichzelf ziet of wil zien. Er zijn een aantal truukjes om je onderwerpen meer op hun gemak te stellen. Zo kan je attributen meenemen, je fotoshoot uitgebreid plannen en dus veel communiceren met je opdrachtgevers.

Alles wat je doet tijdens een shoot heeft effect. Jouw energie zal zich overbrengen naar je onderwerp. Wees dus altijd positief en zeg wat je aan het doen bent. Door je in het onderwerp te verplaatsen kun je ze ook meer op hun gemak stellen, dat weer tot natuurlijkere of leukere foto's leidt.

Als je wilt afwijken van gebaande paden – of omdat je veelal dezelfde veilige foto's neemt – kan je aan je onderwerp dit ook voorleggen. Wil je een gewone foto of een bijzondere foto? Uiteraard moet je dan zelf ook de creativiteit bezitten om een persoon of lokatie naar je hand te zetten.

In een praktisch voorbeeld van een jonge vrouw laat hij zien hoe gevarieerd het eindresultaat kan zijn wanneer onderwerp en fotograaf verschillende opties uitproberen. Door heldere communicatie worden er uiteindelijk wel foto's genomen, waar iedereen tevreden mee kan zijn en dat lijkt mij weer belangrijk en vruchtbaar als fotograaf.

Intermezzo

In de grote zaal en de zalen er omheen neem ik kijkje bij de Canon printers. Als je prachtige afdrukken kunt maken en nog belangrijker faktureren (!) is een investering van €2500 toch overzichtelijk. Met afdrukkosten van €3 per print kun je toch de mogelijkheden van dergelijke printers inzien. Silverbook – een fotoboek produkt van Tetenal (en Fuji papier) uit Duitsland toont hoe veelzijdig je tegenwoordig prachtige fotoalbums kunt maken. Met opties als prints op glas en aluminium kan je werkelijk unieke fotoboeken maken. Lastolite had een selectie van reflectieschermen staan, waarbij je goed kunt beoordelen welk formaat handig voor je is. Met de handzame TriGrip met hoezen kan je zo 8 verschillende reflectieschermen bij je hebben. Ik heb nog nooit met reflectieschermen gewerkt – omdat je er toch een assistent voor nodig hebt – maar de produkten van Lastolite zijn degelijk en veelzijdig inzetbaar. Broncolor, Leica en Hasselblad stonden er ook alsmede Pf fotografie en PhotoQ, maar hier had ik geen vragen voor. Ik ben met name naar de workshops gegaan. Na een broodje en een drankje piktte ik de draad weer op.

De kunst van het dwalen

Daniel Maissan had misschien de meest geliefde sessie aangezien zijn enthousiasme goed oversprong op het publiek. Deze barman vertolkte het belang van plezier in (je) fotografie, het dwalen door steden en landen en dat je werk zich daar automatisch onder zal verbeteren. Zo nam hij ons mee naar Cuba, Nairobi en Tokio. Ga dwalen en maak je mooiste werk. Forceer niets en maak eerst kennis met je onderwerp op een persoonlijk niveau. Ga daarna pas fotograferen. Volg nooit andermans voetstappen, maar ontdek alles zelf en laat zien hoe jij het ervaren hebt. Door toch in een bepaald kader te fotograferen en door samenwerking en input van anderen zal je werk verbeteren en aanspreken.

Daniel had ook een lofzang voor Leica, omdat deze camera's je forceren om dichterbij te komen. Zijn eigen evolutie leidde ook van strakke nette foto's tot meer natuurlijke foto's met non-essentiële elementen, die toch toevoegen aan het beeld of de compositie. Wees nooit bang om te ontdekken.

Je moet nooit te hard iets willen, maar wel vooral blijven zoeken in je eigen werk en blijf jezelf blij maken met de gedachte: Dit is wat ik (nu) aan het doen ben en dit is wat ik wil.

Voor mij zat de dag er helaas toen op, maar ik heb genoeg meegekregen om mijn eigen werk weer eens kritisch te bekijken en om enthousiast weer te gaan bedenken wat er allemaal nog meer mogelijk is met mijn fotografie en dat lijkt me de beste prestatie van een dergelijke Shoot Amsterdam dag!

Links:

Shoot Amsterdam
Joeri van der Kloet
Sacha Kramer - Saach
Magic Group Media
Aad van Vliet
Daniel Maissan

Published by

Arne Kuilman

Feeling humble in the pursuit of great photographers.